Komunikačně pojatá výuka češtiny
Nezamýšlíte se někdy nad tím, zda bychom nemohli či neměli češtinu učit trochu jinak? Jinak než jsme se ji učili my, naši kamarádi, sourozenci či rodiče?
Jaká je vlastně kvalita výuky češtiny na základní škole? Jaké jsou její možnosti a limity? Těch otázek se nabízí určitě mnoho. A abychom o tomto tématu více přemýšleli, více o něm mluvili, rozhodli jsme se připravit pro češtináře zajímavý kurz. Kurz s názvem Mezi mluvnicí a komunikací: Jak na komunikačně pojatou výuku češtiny.
Kdo kurz připravil?
Obsahem zmiňovaného online kurzu byl inovativní způsob výuky češtiny, to znamená komunikační nauka o českém jazyku. Ta právě integruje výuku jazyka a komunikace (jazykové a komunikačně-slohové výchovy), a to nejen z hlediska metodického, ale především z hlediska obsahového. Cílem kurzu bylo hlavně to, jak v praxi výuky předvést principy komunikačně pojaté výuky češtiny. Lektorem tohoto kurzu byl docent Stanislav Štěpáník, který je zároveň spoluautorem knihy Školní výpravy do krajiny češtiny (vyd. Fraus, 2020). Ukázky z knihy jsou součástí tohoto příspěvku.
Jak tento kurz, zaměřený na komunikačně pojatou výuku češtiny, vypadal?
Kurz sestával ze čtyř částí a ze dvou reflektivních seminářů naživo. Kromě úvodního vysvětlení, co v současné výuce češtiny představuje kritická místa a jak by je bylo možné řešit, kurz obsahoval tři pracovní dílny /slovotvorbu, aktualizaci výrazu v publicistice a přívlastek/. Dílny měly charakter zaznamenané výuky, i když jsme pracovali pouze se dvěma žáky /museli jsme se přizpůsobit období pandemie, proto jsme pracovali s touto mikro-skupinou dětí/.
Děti předem nevěděly, co je čeká, jejich řešení úloh bylo autentické. Stejně jako reakce lektora jako učitele – ostatně tak, jak běžná výuka probíhá. Právě na konkrétní spolupráci učitele se žáky totiž můžeme analyzovat důležité aspekty pro výstavbu nově pojatého vyučovacího a učebního prostředí češtiny. Výzkumy také ukazují, že právě reflexe konkrétních výukových situací patří mezi nejefektivnější způsoby rozvoje didaktických kompetencí učitelů. Předložené situace nebyly předkládány jako dogma, ale jako námět ke kolegiální diskusi.
A co na to účastníci?
Podle hodnocení kurzu účastníky byli všichni velmi spokojeni. Děkovali za inspiraci, děkovali za to, že se posunuli dále v uvažování o výuce češtiny. Obsah kurzu vyvolával další otázky. Otázky v přístupu k výuce, způsobu výběru textů, otázky ohledně jiných národních didaktik, dále myšlenky k využití aktuálních textů ve výuce češtiny a podobně.
Často se v průběhu kurzu diskutovalo o tom, jaký je současný způsob výuky učení? Víceméně se převážně jedná o učení zaměřené na formální popis jazyka. Na rozlišování formálních jevů jsou zaměřeny i učebnice a cvičebnice. A také výuka učitelství na vysokých školách.
Často bylo zmiňováno i to, že se příliš brzy začíná s abstrakcí /jako např. určování pádu ve 3. třídě/, rozlišování nuancí neohebných slovních druhů již na 1. stupni atd. Učebnice jsou plné cvičení pro doplňování, převádění, určování, ovšem bez komunikačního využití. Bohužel se učitelé ve školách příliš zaměřují na termíny a definice. Komunikační dovednosti se ovšem tímto způsobem nerozvíjejí, ačkoliv právě rozvoj komunikace je základním cílem RVP.
Problémem je změna způsobu myšlení pedagogů.
Účastníci kurzu se také shodli na tom, že palčivým problémem je změna způsobu myšlení pedagogů. Byli učeni nějakým způsobem, nějakým způsobem učí, ale zároveň vidí, že je třeba v současném světě udělat ve výuce změnu. Takže začít u sebe, uvědomit si svůj cíl a začít konat.
Komunikačně pojatá výuka češtiny je výuka zohledňující běžný život a komunikační situace, je to výuka zaměřená na praktické využití jazykových jevů a pravidel. Účastníci kurzu si víceméně potvrdili, že bychom měli žáky více rozmluvit, rozepsat a rozečíst. Nepředkládat dětem definice, ale vycházet z běžných komunikačních situací.
Mnoho účastníků si přálo, aby si Nakladatelství Fraus vzalo pod svá křídla i inovaci ve výuce češtiny.
A to je hozená rukavice. Co říkáte? Spojení výborného nakladatelství se skvělými odborníky v oblasti bohemistiky a s vámi jako praktiky. Slibovat nic nechceme, ale budeme dělat vše pro to, aby nejen tento seminář přispěl k novému pohledu na výuku češtiny na našich školách.