Empaťák
Všichni určitě přemýšlíte o tom, co je to důležité, to podstatné, co by se děti měly ve škole naučit, co by si z ní měly odnést do života. Situace, do níž nás uvrhl koronavirus, nám hledání odpovědí na tyto otázky neusnadňuje, naopak.
I vy určitě přemýšlíte nad tím, jak to bude vypadat, až se s dětmi vrátíte do škol. Jak se budou děti adaptovat na kdysi běžný režim, jak se budou znovu sžívat se svými spolužáky a jak to všechno budou prožívat a snášet.
Čím dál tím více se ukazuje, že encyklopedické znalosti jsou v digitální době přežitkem, mnohem důležitější jsou dovednosti, mezi nimi i ty sociální.
Tématu sociálního rozvoje dětí se věnuje i jeden z příspěvků online konference pro učitele 1. stupně, která právě probíhá. Kateřina Valchářová, lektorka semináře s názvem Empaťák, nabídla účastníkům spoustu zajímavých nápadů a aktivit, které vám mohou pomoci vaše žáky lépe poznat, pomohou vám poodhalit motivy jejich chování v různých situacích. Další aktivity napovídají, jak rozvíjet spolupráci v týmu. My jsme vybrali některé z nich a nabízíme je i těm z vás, kteří se online konference neúčastníte.
Třídní maskot
Myslím, že mnozí tuto aktivitu znáte a pracujete s ní ve svých třídách. I já jsem měla možnost během svých návštěv škol poznat různé třídní maskoty. O co jde? Společně s dětmi si zvolíte třídního maskota. Může se jednat o plyšáka či jinou hračku. Nebo můžete zkusit maskota vyrobit sami, společnými silami. Maskot se stává kamarádem všech, můžete ho brát na výlety, exkurze či ho jinak zapojovat do třídního dění. Dobré je pořídit maskotovi kroniku, do níž budete společně zaznamenávat, co všechno jste s maskotem prožili. Můžete ve třídě zavést společné rituály a pravidla související s maskotem. Maskota i s kronikou si děti mohou brát domů na víkend. Víkendové zážitky děti mapují a dokumentují v kronice a potom o nich vyprávějí svým spolužákům. Maskot vám pomůže lépe poznat vaše žáky i jejich životní podmínky.
Balón obav a očekávání
Pro tuto aktivitu můžete využít předlohu, kterou pro vás připravila lektorka Kateřina Valchářová. Do létajícího balónu si děti zapisují svá přání a očekávání, která letí do nebe. Do koše si zapisují obavy, které balón stahují dolů. Takové balóny vám pomohou udělat si představu o tom, co si děti přejí, co by rády a co jim v dosažení jejich přání brání. Nejedná se o jednorázovou aktivitu, po uplynutí dostatečného času byste se spolu se svými žáky měli k balónům vrátit a zhodnotit, která očekávání či obavy se naplnily. Balóny mohou být osobní, ale můžete využít i jeden velký společný balón pro celou třídu.
Stáhněte si pracovní list MŮJ BALÓN OBAV A OČEKÁVÁNÍ
Cesta mým dnem
Děti pomocí jednoduchého obrázku (viz úvodní fotka) vyjádří, jak se jim v průběhu dne dařilo. Základem je rovná cesta mezi ránem a večerem. V každém okamžiku, kdy dojde k nějaké odchylce, kdy se jim stane něco hezkého nebo naopak je potká nějaká nemilá situace, vyznačí děti na své cestě dnem zákrutu a pomocí obrázku zakreslí, co se jim stalo. Pomocí této snadné aktivity rychle získáte přehled o tom, jak se dětem ten den daří a jak se cítí.
Dobijte si baterky
Na arch papíru si nakreslete baterku nebo využijte pracovní list, který pro vás připravila naše lektorka Katka Valchářová. Každé dítě si podepíše svoji baterku a předá ji spolužákům. Ti mají za úkol mu do baterky napsat věci, kterých si na svém spolužákovi cení, které se mu na něm líbí. Děti pak dostanou baterii pozitivní energie, která jim má zvednout náladu, kdykoliv to budou potřebovat.
Stáhněte si pracovní list DOBIJTE SI BATERKY