Převrácená třída
Říkáte si, že celá situace kolem koronavirové pandemie obrátila vaši výuku naruby a není tudíž potřeba v nastalé situaci ještě používat převrácenou třídu při výuce na dálku? Metoda převrácené třídy (z anglického flipped classroom) je v online prostředí používána už od 90. let minulého století. Za tu dobu si našla množství příznivců i odpůrců. A přestože převrácená třída počítá s tím, že část výuky se odehrává prezenčně, stojí tato metoda za pozornost a za vyzkoušení i v době karantény.
Co to je metoda převrácené třídy?
Podstatou metody je převrácení zaběhnutého postupu tradiční výuky, kdy je ve škole je žákům nejprve vysvětlena nová látka, pak dostanou zadání pro práci na doma, jejímž cílem je procvičit si to, co se naučili ve škole. U převrácené třídy dostanou žáci nejprve domácí úkol, spočívající v nastudování nového učiva, a po příchodu do školy se pod vedením vyučujícího věnují zpracovávání úkolů a aktivit. Předpokladem je, že žáci splnili úkol a s daným jevem se obeznámili už doma. Metodu je vhodné využívat u starších žáků (od 4. třídy výše), kteří jsou schopni samostatně pracovat a vyhledávat informace. Zároveň je třeba promyslet, na jaké téma lze převrácenou třídu aplikovat a na jaké ne.
Jakou strukturu má lekce vedená metodou převrácené třídy?
Před začátkem lekce je důležité stanovit jasné a dosažitelné cíle a zadat žákům přesné instrukce. Žáci dostanou k domácímu prostudování od vyučujícího výklad nové látky, který může mít různé formy:
– Videolekce natočená přímo vyučujícím
– Předpřipravený online studijní materiál
– Text k přečtení
– Vypracování rešerše, vyhledání dostupných informací
Po přípravě následuje prezenční část:
– Procvičování, aplikace poznatků při řešení úloh
– Diskuze
– Prezentace
– Skupinová práce
– Laboratorní experimenty
Při aplikaci této metody se nemění jen zaběhnuté pořádky, ale mění se i role učitele. Vyučující není tím, který předává informace, ale je průvodcem a organizátorem výuky. Tato role učiteli umožňuje lépe individualizovat výuku, poskytovat podporu podle aktuálních potřeb jednotlivých žáků. Pro žáky tato metoda může mít své úskalí v případě, že nejsou dostatečně motivování k osvojování nových poznatků.
Pokud ale žáci motivaci mají, přináší jim metoda převrácené třídy řadu benefitů.
Mohou se učivu věnovat v čase, který si sami určí, mají více prostoru pro dohledání doplňujících informací a mohou dosahovat pokroku v učení podle svých možností a svým vlastním tempem. Prezenční část má v době uzavřených škol pochopitelně své limity, ale i v této situaci je možné uspořádat videokonferenci, zadávat žákům samostatné úkoly k procvičení, chtít po nich zpracování prezentací apod. Konzultace může vyučují žákům poskytovat i online, stejně tak existují možnosti sdílení prezentací či jiných žákovských výstupů.
Na co si při plánování lekce dát pozor?
Nezapomeňte, že vaši žáci jsou lidé s emocemi a ne stroje. Prostředí určené k online výuce by nemělo být sterilní a zaměřené čistě na obsah a informace k výuce. Snažte se i do technologiemi prošpikované výuky přinést trochu humoru a odlehčení. Motivujte žáky, ponoukejte je k interakci a diskuzím. Je prokázáno, že lidé reagují na obličeje. Proto, pokud je to možné, doporučte svým žákům, aby v chatech a diskuzních fórech používali na profilech své fotografie. Zkuste podpořit i vzájemné interakce mezi studenty a zadávejte skupinovou práci, pokud to probírané téma umožní. Technologie nejsou cílem, jsou pouze prostředkem, při učení je stále nejdůležitější lidský faktor a potřeby jednotlivých žáků. Diskutujte se svými žáky o tom, v čem je pro ně takový způsob výuky přínosný, obohacující a co by naopak mělo fungovat jinak.
Připravili jsme pro vás a zpracovali tipy na materiály k převrácené třídě k následujícím tématům:
- FÁZE MĚSÍCE – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
- PAMÁTKY UNESCO V ČR – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
- ANTISEMITISMUS – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
- PLASTY A JEJICH RECYKLACE – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
Nakladatelství Fraus nabízí mnoho materiálů, napomáhajících učitelům zapojit projektovou metodu do výuky. Na vzdělávacím portále Fred najdete názorné animace, videoukázky pokusů, pracovní listy, články, obrázky a schémata s dalšími tipy do výuky. Na Škole s nadhledem si žáci pomocí interaktivních cvičení a kvízů mohou zopakovat získané poznatky, ověřit si své závěry. V učebnicích Flexibooks získávají žáci informace z textů, grafů, obrázků a krátkých videí, map či vlastních zkušeností. Zájem žáků o místní reálie je podporován zařazením úkolů z regionu.