• Kurzy
  • Blog
  • Nápověda
  • Časté dotazy
  • Kontakt
Chcete se na něco zeptat?
775 892 232
urbanek@fraus.cz
Přihlásit
Moderní vzdělávání
  • Kurzy
  • Blog
  • Nápověda
  • Časté dotazy
  • Kontakt

Tipy do výuky

  • Home
  • Blog
  • Tipy do výuky
  • Skupinová práce online

Skupinová práce online

  • Autor Mgr. Michal Urbánek
  • Kategorie Tipy do výuky
  • Datum 22. 2. 2021

Skupinová práce má své nenahraditelné místo při prezenční výuce, ale může být velmi dobře využitelná i při výuce na dálku. Nezastupitelnou roli při tom hrají technologie, které umožňují žákům pracovat v týmech, i když nejsou společně ve třídě, a zároveň jim mohou usnadnit práci.

Metoda kooperativního učení je další metodou aktivního učení, kdy se z učitele stává průvodce, mentor a hlavní tíha práce je přenesena na žáky. Aby bylo kooperativní učení efektivní, je dobré zavádět práci ve skupinách postupně a tuto dovednost u žáků cíleně rozvíjet. Při skupinové práci totiž nejde jen o to, že žáci společně pracují ve skupinkách na zadaném úkolu, ale jde také o rozvoj dovednosti spolupráce, tj. dovednosti zvyšující uplatnitelnost žáků na trhu práce v budoucnosti. Při vhodném využívání technologií si žáci navíc rozvíjejí i svoji digitální gramotnost, což není vůbec k zahození.

Díky kooperativnímu učení mají žáci možnost vyzkoušet si různé role v týmu a lépe poznat své silné a slabé stránky. Jsou vedeni k tomu, aby si navzájem naslouchali, naučili se dovednosti vyjednávat a dokázali společně dojít ke stanovanému cíli.

Na co byste neměli zapomenout při zadávání práce ve skupinách?

– Vybírejte takové úkoly, které jsou pro práci ve skupinách vhodné. Při skupinové práci vedené online se nedoporučuje, aby žáci touto cestou objevovali novou látku a učili se něčemu, o čem předtím ještě vůbec neslyšeli. – Při zadávání práce stanovujte jasné a dosažitelné cíle. – Určete, jakou formu mají mít výstupy skupinové práce a jakým způsobem budou výsledky práce prezentovány. – Dopředu stanovte, jakým způsobem budete hodnotit výstupy skupinové práce. – Přemýšlejte nad složením skupin, rozdělujte žáky do týmů tak, aby skupiny byly heterogenní a aby všichni žáci měli šanci zažít úspěch.

Jaká je role učitele během práce ve skupinách?

– Modelujte žákům jejich práci, navrhujte, jakým způsobem mohou žáci spolupracovat, nastiňujte možné způsoby řešení. – Pomáhejte žákům s rozdělením rolí ve skupinách, doporučte jim, jak si práci rovnoměrně rozdělit. – Navrhněte žákům, jak si mohou strukturovat společnou práci, v jakých krocích mají postupovat (generování nápadů – systemizace nápadů a shromážděných informací – tvorba společných výstupů). – Doporučte vhodné informační zdroje, ale také vhodné aplikace a technologie využitelné pro komunikaci a spolupráci. – Podporujte žáky v maximálním možném využívání technologií (audio a videonahrávky, tvorba animací, spolupráce na sdílených dokumentech apod.). – Nabídněte možnost online konzultací jednotlivým skupinám.

Jak vidíte, skupinovou práci lze realizovat i v online podobě. Není se čeho bát!

Připravili jsme pro vás a zpracovali tipy na materiály ke skupinové práci online k následujícím tématům:

  • REPRODUKTORY – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
  • SPOTŘEBA VODY – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
  • BEZPEČNÝ INTERNET – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
  • ŽIVOTOSPRÁVA – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni

Nakladatelství Fraus nabízí mnoho materiálů, napomáhajících učitelům zapojit projektovou metodu do výuky. Na vzdělávacím portále Fred najdete názorné animace, videoukázky pokusů, pracovní listy, články, obrázky a schémata s dalšími tipy do výuky. Na Škole s nadhledem si žáci pomocí interaktivních cvičení a kvízů mohou zopakovat získané poznatky, ověřit si své závěry. V učebnicích Flexibooks získávají žáci informace z textů, grafů, obrázků a krátkých videí, map či vlastních zkušeností. Zájem žáků o místní reálie je podporován zařazením úkolů z regionu.

  • Dejte o nás vědět i ostatním:
Admin bar avatar
Mgr. Michal Urbánek

Vystudoval obor anglický jazyk a biologie na Univerzitě Hradec Králové. Během své desetileté praxe pracoval jako profesionální učitel anglického jazyka, lektor na vysoké škole a trenér mozku a paměti. V současné době pracuje jako odborný konzultant pro Nakladatelství Fraus. Specializuje se na používání autentických materiálů ve výuce, zrychlené osvojení slovní zásoby, aktivní konverzaci a motivaci studentů. Je duší, mozkem a tělem portálu Modernivzdelavani.cz.

Předchozí příspěvek

A zase ten Valentýn
22. 2. 2021

Další příspěvek

Převrácená třída
8. 3. 2021

Další články na blogu

Projektová výuka
22 března, 2021

Už jste zkoušeli ve vaší škole zrealizovat nějaký projekt? Projektové vyučování (projektová metoda) je pojem, který se často zmiňuje v souvislosti se zaváděním inovativních či moderních metod vzdělávání. Za samotným uskutečněním projektu ale vždy stojí náročná příprava učitele. Pak se …

Převrácená třída
8 března, 2021

Říkáte si, že celá situace kolem koronavirové pandemie obrátila vaši výuku naruby a není tudíž potřeba v nastalé situaci ještě používat převrácenou třídu při výuce na dálku? Metoda převrácené třídy (z anglického flipped classroom) je v online prostředí používána už …

Diferencovaná výuka
29 ledna, 2021

V diferencovaném vyučovaní se obsah učiva a metody práce učitele se skupinami žáků anebo jednotlivci přizpůsobují rozdílné úrovni žáků tak, aby byl vyučovací proces co nejefektivnější a odpovídal potřebám každého žáka. Správně uplatňovaná diferenciace podporuje aktivitu žáka a jeho motivaci …

Hledat

Rubriky

  • Aktualita
  • Tipy do výuky

MODERNIVZDELAVANI.CZ vám přináší Nakladatelství Fraus. Jednička českého učebnicového trhu.

Přihlaste se

Zapomněli jste heslo?