• Kurzy
  • Blog
  • Nápověda
  • Časté dotazy
  • O nás
  • Kontakt
Chcete se na něco zeptat?
775 892 232 (Po-Pá 8.00-16.00)
urbanek@fraus.cz
Přihlásit
Moderní vzdělávání
  • Kurzy
  • Blog
  • Nápověda
  • Časté dotazy
  • O nás
  • Kontakt

Tipy do výuky

  • Hlavní stránka
  • Blog
  • Tipy do výuky
  • Empaťák

Empaťák

  • Autor Mgr. Eliška Křižková
  • Kategorie Tipy do výuky
  • Datum 12. 4. 2021

Všichni určitě přemýšlíte o tom, co je to důležité, to podstatné, co by se děti měly ve škole naučit, co by si z ní měly odnést do života. Situace, do níž nás uvrhl koronavirus, nám hledání odpovědí na tyto otázky neusnadňuje, naopak.

I vy určitě přemýšlíte nad tím, jak to bude vypadat, až se s dětmi vrátíte do škol. Jak se budou děti adaptovat na kdysi běžný režim, jak se budou znovu sžívat se svými spolužáky a jak to všechno budou prožívat a snášet.

Čím dál tím více se ukazuje, že encyklopedické znalosti jsou v digitální době přežitkem, mnohem důležitější jsou dovednosti, mezi nimi i ty sociální.

Tématu sociálního rozvoje dětí se věnuje i jeden z příspěvků online konference pro učitele 1. stupně, která právě probíhá. Kateřina Valchářová, lektorka semináře s názvem Empaťák, nabídla účastníkům spoustu zajímavých nápadů a aktivit, které vám mohou pomoci vaše žáky lépe poznat, pomohou vám poodhalit motivy jejich chování v různých situacích. Další aktivity napovídají, jak rozvíjet spolupráci v týmu. My jsme vybrali některé z nich a nabízíme je i těm z vás, kteří se online konference neúčastníte.

Třídní maskot

Myslím, že mnozí tuto aktivitu znáte a pracujete s ní ve svých třídách. I já jsem měla možnost během svých návštěv škol poznat různé třídní maskoty. O co jde? Společně s dětmi si zvolíte třídního maskota. Může se jednat o plyšáka či jinou hračku. Nebo můžete zkusit maskota vyrobit sami, společnými silami. Maskot se stává kamarádem všech, můžete ho brát na výlety, exkurze či ho jinak zapojovat do třídního dění. Dobré je pořídit maskotovi kroniku, do níž budete společně zaznamenávat, co všechno jste s maskotem prožili. Můžete ve třídě zavést společné rituály a pravidla související s maskotem. Maskota i s kronikou si děti mohou brát domů na víkend. Víkendové zážitky děti mapují a dokumentují v kronice a potom o nich vyprávějí svým spolužákům. Maskot vám pomůže lépe poznat vaše žáky i jejich životní podmínky.

Balón obav a očekávání

Pro tuto aktivitu můžete využít předlohu, kterou pro vás připravila lektorka Kateřina Valchářová. Do létajícího balónu si děti zapisují svá přání a očekávání, která letí do nebe. Do koše si zapisují obavy, které balón stahují dolů. Takové balóny vám pomohou udělat si představu o tom, co si děti přejí, co by rády a co jim v dosažení jejich přání brání. Nejedná se o jednorázovou aktivitu, po uplynutí dostatečného času byste se spolu se svými žáky měli k balónům vrátit a zhodnotit, která očekávání či obavy se naplnily. Balóny mohou být osobní, ale můžete využít i jeden velký společný balón pro celou třídu.

Stáhněte si pracovní list MŮJ BALÓN OBAV A OČEKÁVÁNÍ

Cesta mým dnem

Děti pomocí jednoduchého obrázku (viz úvodní fotka) vyjádří, jak se jim v průběhu dne dařilo. Základem je rovná cesta mezi ránem a večerem. V každém okamžiku, kdy dojde k nějaké odchylce, kdy se jim stane něco hezkého nebo naopak je potká nějaká nemilá situace, vyznačí děti na své cestě dnem zákrutu a pomocí obrázku zakreslí, co se jim stalo. Pomocí této snadné aktivity rychle získáte přehled o tom, jak se dětem ten den daří a jak se cítí.

Dobijte si baterky

Na arch papíru si nakreslete baterku nebo využijte pracovní list, který pro vás připravila naše lektorka Katka Valchářová. Každé dítě si podepíše svoji baterku a předá ji spolužákům. Ti mají za úkol mu do baterky napsat věci, kterých si na svém spolužákovi cení, které se mu na něm líbí. Děti pak dostanou baterii pozitivní energie, která jim má zvednout náladu, kdykoliv to budou potřebovat.

Stáhněte si pracovní list DOBIJTE SI BATERKY

 

  • Share:
avatar autora
Mgr. Eliška Křižková

Vystudovala učitelství dějepisu a ZSV na Masarykově univerzitě. Učila dějepis, občanskou výchovu a angličtinu na základní škole. Později působila v oblasti DVPP a participovala na mezinárodních projektech, které přinášely do českého školství příklady dobré praxe ze zahraničí. V Nakladatelství Fraus pro vás připravuje semináře a workshopy v pražském infocentru, kunratickou konferenci pro učitele 1. stupně, má na starosti online kurzy pro dějepisáře, němčináře i elementaristy. Je odbornou garantkou pro dějepis a společenské vědy.
Když zrovna nepracuje, ráda vyráží na dálkové treky nebo se věnuje moravskému národopisu.

Předchozí příspěvek

Jak se peru s výukou na dálku aneb Hodina matematiky v distanční výuce
12. 4. 2021

Další příspěvek

Na návštěvě ve škole, která musí žáky odmítat
19. 4. 2021

Další články na blogu

Projektová výuka
22 března, 2021

Už jste zkoušeli ve vaší škole zrealizovat nějaký projekt? Projektové vyučování (projektová metoda) je pojem, který se často zmiňuje v souvislosti se zaváděním inovativních či moderních metod vzdělávání. Za samotným uskutečněním projektu ale vždy stojí náročná příprava učitele. Pak se …

Převrácená třída
8 března, 2021

Říkáte si, že celá situace kolem koronavirové pandemie obrátila vaši výuku naruby a není tudíž potřeba v nastalé situaci ještě používat převrácenou třídu při výuce na dálku? Metoda převrácené třídy (z anglického flipped classroom) je v online prostředí používána už …

Skupinová práce online
22 února, 2021

Skupinová práce má své nenahraditelné místo při prezenční výuce, ale může být velmi dobře využitelná i při výuce na dálku. Nezastupitelnou roli při tom hrají technologie, které umožňují žákům pracovat v týmech, i když nejsou společně ve třídě, a zároveň …

Hledat

Rubriky

  • Aktualita
  • Komunikace s rodiči
  • Na návštěvě ve škole
  • Ohlédnutí za kurzem
  • Rady, tipy, triky
  • Rozhovor
  • Tipy do výuky

MODERNIVZDELAVANI.CZ vám přináší Nakladatelství Fraus. Jednička českého učebnicového trhu.

Přihlaste se

Zapomněli jste heslo?