Projektová výuka
Už jste zkoušeli ve vaší škole zrealizovat nějaký projekt? Projektové vyučování (projektová metoda) je pojem, který se často zmiňuje v souvislosti se zaváděním inovativních či moderních metod vzdělávání. Za samotným uskutečněním projektu ale vždy stojí náročná příprava učitele.
Pak se učitel stává průvodcem a žáci přebírají hlavní iniciativu. Zabývají se jednou oblastí podrobně a nahlížejí na ni z různých stran. Neučí se na uměle vytvořených příkladech, ale na skutečných problémech. Obliba projektové výuky pramení právě z toho, že tato metoda umožňuje překlenout roztříštěnost znalostí a častou odtrženost výuky od života.
Projekt je vlastně opakem tradičního učení, protože žáci jsou nejprve vrženi do nové situace, ve které se musí zorientovat a za pomoci studia se s ní vypořádat.
Čím větší námahu je proniknutí do problému stojí, tím lépe si ho zapamatují. Projekt by měl obsahovat činnosti skupinové i individuální. Důležité je, aby se aktivně zapojili všichni žáci, ale míra činorodosti by měla vycházet z jejich možností, potřeb, zájmů a talentu. Žák by měl každopádně při práci na projektu dosáhnout svého osobního maxima. V závěrečné reflexi by měli žáci shrnout, co se na projektu naučili, co se jim povedlo, co ne a proč, jak vidí práci svou a ostatních.
Projektová metoda nabízí velmi mnoho realizačních variant, nástrojů i výstupů. Čím se tedy tato metoda vyznačuje především?
• Je řešen jeden přesně vymezený problém, je stanoven jasný a určitý cíl projektu.
• Projekt probíhá v jasně vymezeném časovém úseku (1 nebo několik hodin, týden apod.).
• Vytváří takové situace, v nichž musí žáci projevit vlastní iniciativu.
• Průběh projektu i jeho konečné výsledky jsou evaluovány.
• Projekt je nutně spjatý s praxí, s reálným životem.
• Učitel se posouvá spíše do role průvodce a poradce.
• Témata jsou vybírána tak, aby sama o sobě žáky motivovala.
Jaké přednosti má projektová výuka?
• Propojuje poznatky z různých předmětů, pomáhá vidět věci v souvislostech.
• Úzce se pojí s reálným životem.
• Žáka motivuje a aktivizuje.
• Rozvíjí žákovy pracovní a studijní návyky.
• Umožňuje žákům pracovat v týmech a skupinách.
• Individualizuje výuku.
Připravili jsme pro vás a zpracovali tipy na materiály k projektové výuce k následujícím tématům:
- UDĚLEJME SI POŘÁDEK – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
- VODA – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
- AUTO A JÁ – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
- VODA A JEJÍ ZNEČIŠTĚNÍ – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
Nakladatelství Fraus nabízí mnoho materiálů, napomáhajících učitelům zapojit projektovou metodu do výuky. Na vzdělávacím portále Fred najdete názorné animace, videoukázky pokusů, pracovní listy, články, obrázky a schémata s dalšími tipy do výuky. Na Škole s nadhledem si žáci pomocí interaktivních cvičení a kvízů mohou zopakovat získané poznatky, ověřit si své závěry. V učebnicích Flexibooks získávají žáci informace z textů, grafů, obrázků a krátkých videí, map či vlastních zkušeností. Zájem žáků o místní reálie je podporován zařazením úkolů z regionu.