Skupinová práce online
Skupinová práce má své nenahraditelné místo při prezenční výuce, ale může být velmi dobře využitelná i při výuce na dálku. Nezastupitelnou roli při tom hrají technologie, které umožňují žákům pracovat v týmech, i když nejsou společně ve třídě, a zároveň jim mohou usnadnit práci.

Metoda kooperativního učení je další metodou aktivního učení, kdy se z učitele stává průvodce, mentor a hlavní tíha práce je přenesena na žáky. Aby bylo kooperativní učení efektivní, je dobré zavádět práci ve skupinách postupně a tuto dovednost u žáků cíleně rozvíjet. Při skupinové práci totiž nejde jen o to, že žáci společně pracují ve skupinkách na zadaném úkolu, ale jde také o rozvoj dovednosti spolupráce, tj. dovednosti zvyšující uplatnitelnost žáků na trhu práce v budoucnosti. Při vhodném využívání technologií si žáci navíc rozvíjejí i svoji digitální gramotnost, což není vůbec k zahození.

Díky kooperativnímu učení mají žáci možnost vyzkoušet si různé role v týmu a lépe poznat své silné a slabé stránky. Jsou vedeni k tomu, aby si navzájem naslouchali, naučili se dovednosti vyjednávat a dokázali společně dojít ke stanovanému cíli.
Na co byste neměli zapomenout při zadávání práce ve skupinách?
– Vybírejte takové úkoly, které jsou pro práci ve skupinách vhodné. Při skupinové práci vedené online se nedoporučuje, aby žáci touto cestou objevovali novou látku a učili se něčemu, o čem předtím ještě vůbec neslyšeli. – Při zadávání práce stanovujte jasné a dosažitelné cíle. – Určete, jakou formu mají mít výstupy skupinové práce a jakým způsobem budou výsledky práce prezentovány. – Dopředu stanovte, jakým způsobem budete hodnotit výstupy skupinové práce. – Přemýšlejte nad složením skupin, rozdělujte žáky do týmů tak, aby skupiny byly heterogenní a aby všichni žáci měli šanci zažít úspěch.

Jaká je role učitele během práce ve skupinách?
– Modelujte žákům jejich práci, navrhujte, jakým způsobem mohou žáci spolupracovat, nastiňujte možné způsoby řešení. – Pomáhejte žákům s rozdělením rolí ve skupinách, doporučte jim, jak si práci rovnoměrně rozdělit. – Navrhněte žákům, jak si mohou strukturovat společnou práci, v jakých krocích mají postupovat (generování nápadů – systemizace nápadů a shromážděných informací – tvorba společných výstupů). – Doporučte vhodné informační zdroje, ale také vhodné aplikace a technologie využitelné pro komunikaci a spolupráci. – Podporujte žáky v maximálním možném využívání technologií (audio a videonahrávky, tvorba animací, spolupráce na sdílených dokumentech apod.). – Nabídněte možnost online konzultací jednotlivým skupinám.
Jak vidíte, skupinovou práci lze realizovat i v online podobě. Není se čeho bát!
Připravili jsme pro vás a zpracovali tipy na materiály ke skupinové práci online k následujícím tématům:

REPRODUKTORY – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
- SPOTŘEBA VODY – vhodné pro vyučující a žáky na 1. stupni
- BEZPEČNÝ INTERNET – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
- ŽIVOTOSPRÁVA – vhodné pro vyučující a žáky na 2. stupni
Nakladatelství Fraus nabízí mnoho materiálů, napomáhajících učitelům zapojit projektovou metodu do výuky. Na vzdělávacím portále Fred najdete názorné animace, videoukázky pokusů, pracovní listy, články, obrázky a schémata s dalšími tipy do výuky. Na Škole s nadhledem si žáci pomocí interaktivních cvičení a kvízů mohou zopakovat získané poznatky, ověřit si své závěry. V učebnicích Flexibooks získávají žáci informace z textů, grafů, obrázků a krátkých videí, map či vlastních zkušeností. Zájem žáků o místní reálie je podporován zařazením úkolů z regionu.